El Grup d’Esplai l’Erol és una entitat educativa sense ànim de lucre de Mataró, on infants i joves compartim el nostre temps lliure amb altres companys, tot gaudint d’una educació fonamentada en valors.
L’Erol s’emmarca en l’àmbit de la pastoral de l’Escola Pia Santa Anna de Mataró, per tant, la nostra tasca educativa segueix la línia i caràcter propi de l’Escola Pia. Tanmateix, l’esplai està federat al Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans a través del qual comparteix la tasca d’educar en el lleure amb altres monitors i entitats del territori. Especialment l’Erol està vinculat a la Zona 15 que agrupa els esplais del MCECC que estem al Maresme.
Organitzem, cada dissabte de 16:00h a 19:00h, activitats de lleure educatiu a l’edifici de centre (Plaça Santa Anna). Aquestes activitats es realitzen, majoritàriament, per grups d’edat i amb els seus monitors, garantint una continuïtat en el treball educatiu al llarg de l’any. Algunes, a més a més, es fan conjuntament amb els infants de totes les edats.
.
El model educatiu de l’esplai prioritza un aprenentatge basat en valors i en el treball, sempre que es pot, amb i a la natura.
És per aquest motiu que, paral·lelament a l’activitat habitual i un cop cada trimestre, organitzem una sortida de dia (excursió) i una de cap de setmana (colònies) per cada grup. Actualment, hi participen uns 100 infants d’entre 4 i 17 anys, tots ells dividits en grups d’edat de fins a dos cursos, és a dir que comparteixen activitat amb els companys de classe.
La quota per participar de l’esplai és de 35€ al trimestre. Aquesta no inclou les activitats extraordinàries com són les sortides de dia o de cap de setmana, que es facturen a part i acostumen a costar al voltant de 7€ i 40€, respectivament.
.
A més a més, organitzem i participem d’altres activitats, tals com:
- Jornades de Futbol Solidari
- Colònies d’estiu
- Trobades amb Zona 15 o el MCECC (Trocajove)
El Projecte Educatiu (PE) d’una entitat de lleure és un document que fa operatiu l’Ideari del centre en què es reflecteix la identitat de l’esplai. Així doncs, és el resultat d’un procés d’elaboració de caràcter global que expressa els plantejaments educatius generals del centre i proporciona un marc global a la institució educativa que permet l’actuació coordinada i eficaç de l’equip de monitors.
La trajectòria d’un infant dins l’Erol sol ser força estable a nivell temporal, és a dir, una persona que entra a Xampinyons té moltes probabilitats que arribi a Pets de Llop i, en molts casos, acabi fent Projecte Fong per tal de ser monitor o monitora.
Però… la persona no canvia durant aquest temps? Què ofereix l’esplai per cada edat? S’adapta als temps i necessitats que diferencien un infant d’un adolescent?
És evident que un infant de 5 anys no és el mateix que un jove de 16, i el seu creixement personal és important en molts àmbits. Per vivència pròpia, els monitors sabem que l’esplai és una experiència vital molt significativa, i per això pensem que el projecte que oferim ha d’estar ben treballat i adaptat a cada etapa.
Per aquest motiu, dividim el pas dels infants per l’Erol en tres etapes, les dues primeres formades per dos grups, i l’última per tres. Cal remarcar que aquests grups no corresponen a uns cursos escolars concrets i poden variar cada any:
Seguint aquestes etapes, el projecte educatiu del nostre esplai es basa en cinc eixos que intenten comprendre de manera transversal les diferents dimensions de la persona al llarg del seu desenvolupament. Dins de cadascun d’aquests eixos, es planteja un objectiu per a cada etapa:
El Grup d’Esplai L’Erol opta per treballar al voltant d’aquestes idees:
- DESENVOLUPAMENT L’infant ha de progressar en un desenvolupament harmoniós, equilibrat i gradual, així com en un domini i acceptació conscients del propi cos.
- AUTONOMIA La necessitat de desenvolupar un pensament i una intel·ligència autònoma com a pressupòsits per a una autèntica creativitat, per a un autèntic sentit crítica que permeti una anàlisi i presa de decisions davant la realitat, i per una interiorització significativa de l’experiència.
- AFECTIVITAT L’infant ha de poder desenvolupar una afectivitat equilibrada, sincera i responsable de descoberta del propi jo i dels altres, així com una acceptació recíproca lliurement expressada i viscuda.
- VALORS La capacitat de diàleg i de respecte fan possible la transmissió de valors i la convivència en el grup a fi i efecte de conèixer les seves responsabilitats envers la comunitat.
- SOCIETAT L’Home és un ésser social i, com a tal, ha de tenir un paper actiu i transformador de la societat. L’autèntica llibertat, la justícia, la igualtat, la fraternitat i la societat de dret han d’esdevenir compromisos pels quals ha de treballar a fi d’aconseguir la pau i la veritable dignitat humana.
- LLIBERTAT L’home ha d’assolir una consciència moral autònoma basada en l’acceptació lliure i no pas d’imposició unidireccional.
- FE L’home és un ésser transcendent. L’infant ha de poder obrir-se a aquesta dimensió, aconseguint la maduresa personal necessària que li permeti de fer opcions de fe adultes. Entenem transcendent com la capacitat de trobar sentit a la vida responent a qüestions existencials.
- ESGLÉSIA Optem, com a membres de l’Escola Pia, per Jesús de Natzaret com a model de vida a seguir per tenir una vivència de fe que doni un sentit nou a la nostra exsitència, sent-ne testimonis clars i compromesos.
- NATURA L’home s’ha d’integrar i participar amb la natura en perfecte equilibri, de la qual cosa se’n deriva un coneixement, una estima i un respecte d’aquesta.
- CATALUNYA L’home és un ésser històric, arrelat i fidel en cada moment a la seva nació, concretament a casa nostra, Catalunya.
Equip de monitors i monitores
El Grup d’Esplai L’Erol és una entitat de lleure educatiu formada per un equip de més de 20 monitors que dediquen el seu temps de forma voluntària. El treball en equip entre tots els monitors és la base del nostre dia a dia, però de cara a qüestions organitzatives i de coordinació comptem amb:
EQUIP DE COORDINACIÓ
- Àlex Dominich
- Cristina Torrado
- Joel Grabolosa
EQUIP DE RESPONSABLES DE GRUP
- Anna Colomer (Xampinyons)
- Marina Martorell (Fredolics)
- Albert Cristòfol (Pinetells)
- Clara Civit (Carlets)
- Pol Samon (Mollerics)
- Maria Almansa (Pets de Llop)
EQUIP DE MONITORS I MONITORES
- XAMPINYONS: Anna Colomer, Ferran Solà, Martí Aracil i Cristina Torrado
- FREDOLICS: Marina Martorell, Javier Paez i Helena Bravo
- PINETELLS: Albert Cristòfol, Paula Solves i Pol Badosa
- CARLETS: Clara Civit, Maria Yu Vilaseca i Víctor Paez
- MOLLERICS: Pol Samon, Laura Giménez, Fiona Moliner, Randy Martínez i Joel Grabolosa
- PETS DE LLOP: Maria Almansa, Alexandra Relats, Roger Coma i Àlex Dominich
CONSILIARI DE L’ESPLAI
- Víctor Filella